Montessori pedagogika

Alternativní pedagogický směr nazvaný podle italské lékařky a pedagožky Marie Montessori vychází z poznání, že je to prvních šest až sedm let života člověka, v nichž se budují veškeré základy, na kterých stavíme dál po celý svůj život.

Dítě je tvůrcem sebe sama. V tomto období je lidský mozek nejvnímavější. Zpočátku bez vlastní vůle a úsilí absorbuje vše, s čím se setká, později stále vědoměji poznává a uchopuje svět. Člověk je zcela otevřený jakýmkoli novým informacím a čím více jich je, tím více se rozvíjí a zvyšuje jeho intelekt.

V montessori nerozdělujeme děti podle věku; věkově smíšené skupiny jsou mnohem přirozenější, děti se v nich cítí uvolněně, nic je nenutí soutěžit a srovnávat se z druhými. Mohou se vyvíjet podle svého vnitřního plánu, postupovat svým tempem, pozdržet se tam, kde potřebují. Děti v připraveném prostředí pracují se speciálními pomůckami podle svých individuálních vývojových potřeb, aktuálního zájmu, temperamentu a schopností.

Dítě je aktivní, vybírá si činnosti, řeší problémy, podle svých možností se stará o sebe a o své okolí. Učitel či rodič ustupuje do pozadí, stává se tichým, ale vnímavým pozorovatelem. Svou péči věnuje přípravě prostředí a výukového materiálu, především však pracuje na sobě, aby byl vhodným vzorem pro dětského pozorovatele.

Trpělivost a zájem, které rodič či pedagog projevuje vůči dítěti a jeho práci, má velký vliv na jeho touhu učit se. Dospělý však dítě v žádném případě nehodnotí. Pokud dítě pracuje se zaujetím, pracuje vždy nejlépe, jak právě v této chvíli dovede. Takto vedené dítě považuje učení za vzrušující zkušenost a výzvu.

Připravené prostředí poskytuje dítěti množství příležitostí k procvičování hrubé a jemné motoriky, koordinace oko-ruka a grafomotorických dovedností, rozvíjí a zjemňuje smyslové vnímání (poznatky zapsané do buněčné paměti těla zůstávají dítěti na celý život – odhad vzdálenosti, času apod.). Speciální pomůcky vyvinuté Marií Montessori a jejími následovníky rozvíjejí jazykové dovednosti a matematické myšlení. Oblast tzv. kosmické výchovy dává dětem možnost získávat a třídit si poznatky o světě.

Cesta poznávání vede vždy od konkrétního k abstraktnímu. Prozkoumáním jedné věci do nejmenších detailů dochází k poznání a pochopení celku.

Hlavním cílem toho všeho je probudit v dětech úžas nad světem, vybudovat úctu a respekt k přírodě a jejím zákonitostem a posléze touhu nalézt své místo a svůj životní úkol.


Aktuality

26.8.2018

Nastartujte nový školní rok s Joyful English a to hned v září. Praktický seminář pro učitele a lektory angličtiny bude probíhat od 21.9. do 22.9.2018 v Centru Život hrou v Liberci.

5.3.2018

Pro děti od 5 do 12 let

I. turnus: 20.8. - 24.8.2018
II. turnus: 27.8. - 31.8.2018


Jako každý rok, tak i letos připravujeme pro Vaše děti 2 týdny aktivního trávení prázdnin s Angličtinou.

8.9.2017

UKÁZKOVÉ HODINY ZDARMA PROBÍHAJÍ OD 11.9. DO 14.19.2017 - online přihlášky

 

KURZY ZAČÍNAJÍ V TÝDNU OD 18.9.2017

"Učitel ti může otevřít dveře, ale vstoupit do nich musíš ty sám."

Follow us:

„Tak jako báseň i život se hodnotí ne podle délky, ale podle obsahu.“

Lucius Annaaeus Seneca

© 2013 joyfulenglish.cz

webové stránky